D6. strand in Neoi Poroi en Palaios Panteleimonas

1 september 2023 - Paralia Panteleimonos, Griekenland

Vandaag is het een kwestie van opstaan, ontbijten en in de auto naar Neoi Poroi. Dit stadje ligt meteen onder Platamon. Er zijn vooral hotels, appartementen en winkeltjes te vinden. Kortom een industrieel stadje met als belangrijkste product toerisme.

IMG_8620IMG_8621

We zijn via de boulevard helemaal tot het eind gelopen en in die hoek van de stad boeken we een hotel voor zondag tot en met woensdag.

IMG_8630IMG_8636

Nog verder naar het zuiden zou een natuurgebied met veel groen en water moeten liggen. Via een stoffige weg zijn we die kant opgelopen. Behalve natuurgebied was het ook de lokale stort voor bouwafval. Verder werd het het gebied flink ontsiert door enorme hoeveelheden zwerfafval. Achter de duinen, in de duinen, zelfs aan het strand, voornamelijk plastic in al zijn lelijkheid, en de dagjesmensen er pal tussen. Heel jammer, het had zo mooi kunnen zijn. Toch strijken ook wij op het strand neer, het bleek gedeeltelijk ook een naaktstrand te zijn dus alles kon uit. Het water was er niet diep en je kon heel ver de zee in lopen. Op een gegeven moment moet je dan toch zwemmen, maar het bleef heel lang relatief ondiep, de bodem was steeds goed zichtbaar. Heel ver richting zee zag ik alleen maar zand, maar toen ineens een overgang met een begroeiing van zeegras. Bij dat zeegras zag ik veel vissen zwemmen, een mooie plek om te snorkelen.

IMG_8794IMG_8795

Op de terugweg zwom ik nog bijna tegen een grote blauwe kwal aan. Het dier leefde nog en zwom weer van de kust af. De kleur was intens, en de structuur onder de kop fascinerend. Ik zwem een stukje mee om het dier goed te bestuderen. Ik ben nieuwsgierig en voel de kop met een vinger, geen respons. De kwal zwemt richting zee, ik ga door naar de kust. Terug op het strand zie ik Beate en pal naast haar ligt een zwart hondje. Als ik een foto wil maken van dit tafereel staat hij op en loopt naar zijn baasje die iets verderop zit. Als we er genoeg van hebben lopen we via het strand terug naar Neoi Poroi. Het rustige gedeelte waar wij lagen gaat over in de hectiek van de vakantie industrie. Op zich valt er veel interessants waar te nemen, maar daar hebben we nu geen tijd voor. Ergens buigen we af van het strand richting de boulevard, we doen onze schoenen weer aan en duiken bij een bakkerij naar binnen voor een koffie en iets lekkers erbij. We vervolgen onze weg, komen nog langs een kerkje, een kermis, en twee pleintjes met een fonteintje. Iets later zijn we weer in ons hotel, even opfrissen en een beetje uitrusten.

IMG_8644

IMG_8641IMG_8648

Het tweede deel van de dag vullen we met een bezoek aan Palaios Panteleimonas, een pitoresk bergdorpje niet heel ver van Platamon. Met de auto slingeren we weer de berg op, hier zijn de haarspeldbochten wel heel scherp en de hellingen erg steil. Maar ons huurautootje kan het aan. Dit dorp was weer zo'n goeie tip van Eva.

IMG_8667IMG_8659IMG_8707IMG_8733

IMG_8708IMG_8742