D12. museumbezoek in Vergina

7 september 2023 - Perea, Griekenland

Nog een laatste ontbijtje in hotel Evdion en dan uitchecken. We nemen de tijd en vertrekken om 10u.

IMG_9306IMG_9303

Met de auto gaan we naar Vergina, daar hebben we afgesproken met Eva, Perry en Kostas. Het plan is om samen naar het Museum of the Royal Tombs at Aigai en Polycentric Museum of Aigai te gaan. Gaan we aansluitend samen ergens eten om de verjaardag van Kostas te vieren en afscheid te nemen. Gelukkig is de snelweg in noordelijke richting nog open. We kunnen lekker doorrijden, het laatste stuk rijden we weg van de snelweg. Vind ik zelf leuker omdat je toch meer van het landschap ziet.

IMG_9310IMG_9313

Als we in Vergina zijn doen we een belletje met Eva, het is dan net na het middaguur. We vernemen dat Perry (hij heeft de auto van zijn vader en moet rijden) nog slaapt. Dat is teleurstellend om te horen, want ze wilden om 11u met z'n drieën vanuit Rapsani vertrekken. Omdat de snelweg vanuit Larissa maar Rapsani gedeeltelijk dicht is moeten ze dan via alternatieve wegen. Als alles meezit kunnen ze dan om 16u in Vergina zijn, om naar twee musea te gaan die om 17u sluiten. Dat gaat natuurlijk niet werken, en het idee dat ze langs een verregende bergweg van en naar Rapsani moeten vinden we ook niet zo'n fijne gedachte. Beate en ik besluiten om het af te blazen, we doen de musea wel alleen. Voordat we aan het culturele gedeelte beginnen koop ik nog wat fruit bij een straatverkoper en doen we een Griekse kop koffie in een prachtige tuin.

IMG_9320IMG_9321

IMG_9322IMG_9332

Het eerste museum bevindt zich ondergronds, op een plek wat ooit een vorstelijke grafheuvel was. Binnen zijn de toegangsdeuren van de tombes tentoongesteld, evenals een heleboel vondsten uit diezelfde tombes. In het Polycentric museum werden ook vondsten uit het paleis en diverse graftombes tentoongesteld.

IMG_9341IMG_9356

IMG_9395IMG_9358IMG_9364IMG_9362

IMG_9365IMG_9363IMG_9355IMG_9351

IMG_9375IMG_9374

Daarna gaat het in de stromende regen via de snelweg richting Perea. In de buurt van Thessaloniki wordt het droger maar komen we in de dagelijkse file terecht. Dat was weer even goed opletten, maar uiteindelijk bereiken we onze eindbestemming, een mooie heldere kamer met zeezicht.

IMG_9398

Rondje lopen, inkopen bij de bakker en de super voor het ontbijt. Daarna eten in restaurant Thalassopoulia. Er ging iets niet helemaal goed want we kregen twee keer een toetje, eerst na het voorgerecht en ook na het hoofdgerecht. De gerechtjes waren heerlijk, net als de retsina, ítan poly nóstimo!

IMG_9426IMG_9428