D13. Perea en boottocht naar Thessaloniki

8 september 2023 - Perea, Griekenland

We zitten in een appartement en doen een licht ontbijtje op de kamer. De zee is kalm en het lijkt een zonnige dag te gaan worden. Een vissersbootje is aan het werk, verderop ligt nog steeds een groot containerschip. In een uur tijd zijn er al zeker 6 vliegtuigen opgestegen, ochtendspits op het vliegveld.

IMG_9437IMG_9431

Eerst naar het strand, dobberen en zwemmen. Het is een relatief ondiep stuk water voor de kust. Er is ook meer begroeiing onder water met meer variatie. Opvallend waren de structuren die me aan de eieren uit de Alien film deden denken. Ook zag ik een behoorlijke grote levende krab, een groot anker en natuurlijk heel veel vissen.

IMG_9467IMG_9468

In het appartement douchen, spullen pakken en op weg naar de pier waar de pendel boot zal vertrekken. We hebben een mooi plekje buiten helemaal voor op het dek, zo is het lekker uitwaaien in het zonnetje. Het is een mooi tochtje, we zien grote zeeschepen die voor anker liggen, vliegtuigen die landen en opstijgen, meeuwen die met en om de boot vliegen in de hoop op een hapje, en in de verte recht vooruit Thessaloniki.

IMG_9476

IMG_9490

We stappen niet af bij de witte toren, maar gaan mee tot aan de haven. Het schip is inmiddels bijna leeg. De haven is een deel van de oude haven en nu in gebruik voor sociale en culturele activiteiten. De loodsen zijn opgeknapt en bieden nu plek aan ondernemers en kunstenaars. Een interessant hoekje van de stad.

IMG_9531

We lopen meteen de stad in, weg van de boulevard waar de zon inmiddels genadeloos heet aan het schijnen is. Het is een drukke bruisende stad waar voor iedereen wel iets leuks te zien en te doen is. Het verkeer is intens druk, de aderen van deze stad bruisen van het leven.

IMG_9578

Dan zien we een barbier, ik ga naar binnen want mijn kapsel en baardje kunnen wel weer wat model gebruiken. Ik mag in een originele Theo A. Koch stoel plaatsnemen, krijg een rode cape om en een papieren kraagje om de hals geplakt en dan gaat het gebeuren. Het blijkt een ambachtelijke kapper te zijn, er is wel even een onderbreking omdat er voor de deur een gelukkig niet al te ernstige aanrijding plaatsvindt.

We doen ergens een ijsje, een hapje en nog een ijsje. Tussendoor slingeren we door de stad, er zijn veel doorkijkjes en de meeste straten nodigen uit om verkend te worden. We zien kerken, en dat zijn er heel veel in deze stad, en ook structuren uit de Romeinse tijd AD.

IMG_9549IMG_9558IMG_9591IMG_9605

IMG_9603

c3031f49-0dc8-4bbd-a59c-a44e54405542

De middag vloog om en voor we het wisten moesten we al weer terug. Deze keer vertrokken we vanaf de witte toren, en kwamen via de haven van Thessaloniki en Nei Epivates weer bij onze eigen steiger in Perea uit. Ook nu weer een heerlijk uitwaai plekje boven voor op het dek.

Boodschappen doen voor morgen, eten in een restaurant om de hoek en een afsluitend drankje in Joy Bar. Morgen weer vroeg op.