D4. Dion en de Agia Kori waterval

30 augustus 2023 - Paralia Panteleimonos, Griekenland

In de ochtend beginnen we met een ontbijt in ons hotel, daarna naar het strandje. Ik ga zwemmen, van vuurtoren naar vuurtoren en terug, ongeveer 1,3 km. Daarna opdrogen in de zon en een beetje lezen in het boek 'Een jas voor het leven' van Kees Fens, een verzameling stukjes uit de Tijd.

In de middag gaan we naar het archeologisch park in Dion. Het was ooit een stadje uit de Hellenistische en later de Romeinse tijd. Het is een enorm terrein met veel groen en ook watertjes tussen de ruïnes. Het is erg warm, maar gelukkig zijn er waterpunten aangelegd, het komt rechtstreeks uit de bron.

IMG_8445IMG_8444IMG_8434IMG_8431

Aansluitend gaan we naar het bijbehorende museum waar alle waardevolle en kwetsbare vondsten van de opgravingen liggen uitgestald. Er zitten ware pronkstukken bij, zoals het mozaïek uit de tempel van Dyonisis en een aantal schitterende bustes, onder andere die van een kind met het typische kapsel van de aanbidders van Isis.

IMG_8458IMG_8467

Later die middag treffen we Eva en Perry bij de waterval van Agia Kori. Het is onderdeel van een grotere collectie watervalletjes en stroomversnelling in het Olympus gebergte. Het stuk waar wij heen gaan heeft een wat groter en dieper bekken en wordt door de lokalen druk bezocht. Op het moment dat Beate en ik aankomen zijn we alleen. Ik kleed me om en stap in het water. Dat is natuurlijk erg fris maar niet ijskoud, ik kan het aan, voor even. Ik verken de waterval, duik omlaag, voel de bodem, neem een handvol fijn grind en ga weer naar boven. Ik duik van de grote rots nog een paar keer in het kraakheldere water en hou het dan door de temperatuur van het water voor gezien.

cd8bbb3d-9b90-48b0-91a1-107cf73ca1655b79d38d-6ee3-4647-9f30-47387ac595be5546ea15-c023-45b6-ab25-bc765b16bb7f

fb84aff8-e3fc-410f-b4df-01191e9b2091

Ik ben net weer droog en aangekleed als Eva en Perry ook komen. We genieten een poosje van de omgeving en gaan dan richting auto. Perry wil met ons naar restaurant Stavros, dat ligt op 950 m hoog in de bergen langs de weg naar Litochoro. Via een slingerende weg met veel haarspeldbochten rijden we omhoog. De rit duurt ongeveer een kwartier, concentratie is vereist, het geslinger is voor Beate bijna te veel. Maar het blijkt de moeite, niet alleen is de ligging fantastisch, ook het eten mag er zijn. Op het terras genieten we bovendien van de opkomst van een uitzonderlijk grote volle maan.

IMG_8501IMG_8505IMG_8507

Na afloop rijden we gezamenlijk terug naar Platamon. Eva en Perry showen nog even hun hotelkamer waar zij gaan overnachten. Daarna door naar ons eigen hotel, ik heb geen enkele moeite om in slaap te vallen.